Finansowanie nowego busa to wydatek, na który nie każdy może sobie pozwolić. Lepszym i tańszym rozwiązaniem będzie leasing używanego busa. Czym kierować się przy wyborze konkretnego pojazdu i jak zrobić to bezpiecznie?
Dokumenty
Z wyborem oferty i podpisaniem umowy nie warto się spieszyć. Przede wszystkim należy sprawdzić legalność takiej transakcji. Na początek należy zweryfikować ważność wszystkich dokumentów używanego autobusu. Jeśli jakikolwiek element wzbudzi nasze podejrzenia, dostawca powinien wyjaśnić sprawę. Jeśli wyjaśnienia są wiarygodne i przekonujące, można zdecydować się na taką ofertę. Jeśli natomiast dzieje się odwrotnie, lepiej poszukać nowych propozycji. Warto upewnić się, że dokumenty nie zostały bezprawnie przerobione, nie widnieją na nich żadne skreślenia czy zamazania. Idealną sytuacją będzie ta, w której dostawca posiada fakturę zakupu pojazdu. Jeśli używany van został sprowadzony z zagranicy, sprzedający musi okazać dowód odprawy celnej.
Oględziny samochodu powinny obejmować weryfikację dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, polisy ubezpieczeniowej i 17-cyfrowego numeru VIN. Jeśli wybrany samochód jest dość drogi, warto sprawdzić go pod kątem zastawu bankowego. W tym celu należy uzyskać zaświadczenie z Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych. W przypadku leasingu autobusu ze specjalną zabudową warto przejrzeć dokumentację pojazdu, a jeśli wybieramy model z podnośnikiem teleskopowym, upewnić się, że posiada on aktualny przegląd UDT.
Stan opon
Zgodnie z przepisami, opony leasingowanego samochodu dostawczego powinny mieć bieżnik o minimalnej głębokości 1,6 mm. My jednak zalecamy, aby bieżnik wynosił co najmniej 50% wartości nominalnej, czyli minimum około 3-4 mm. Warto przyjrzeć się ich stanowi. W przypadku opon, które kwalifikują się do wymiany, trzeba przygotować się na wydatek około 1800 zł za komplet nowych opon i około 1000 zł za komplet używanych. Autobus wzięty w leasing powinien mieć również koło zapasowe. Jeśli go nie ma, można wynegocjować cenę o kilkaset złotych niższą - tyle kosztuje zakup felgi i gumy oraz wizyta u wulkanizatora.
Silnik i podzespoły
Dla leasingobiorcy liczy się to, co zobaczy pod maską oglądanego modelu. Podczas oględzin niewątpliwie przyda się miernik napięcia do sprawdzenia akumulatora. Powinien on mieć 12,5 V w stanie spoczynku i 12,8-14,4 V podczas pracy. Pomiary poniżej tych wartości sygnalizują konieczność wymiany akumulatora, a to kolejne koszty.
Co powinno wzbudzić podejrzenia w używanym autobusie? Z pewnością całkowicie czysta komora silnika. Taki widok sugeruje, że silnik był myty np. z powodu wycieku oleju. Warto uruchomić pojazd i poczekać, aż się rozgrzeje, a następnie sprawdzić, czy pod maską wszystko jest w porządku. Pracujący silnik nie może wydawać z siebie żadnych dziwnych dźwięków. Wszelkie stuki czy warkoty są wynikiem problemów, które będą generować wydatki w przyszłości. Rozważając wybór używanego samochodu dostawczego do finansowania leasingiem, warto zapoznać się z kosztami serwisu i rodzajem stosowanego oleju silnikowego
Przeznaczenie busa
Jeśli znasz swój budżet, musisz określić typ samochodu, którego szukasz. Należy wziąć pod uwagę rodzaj nadwozia, dopuszczalną ładowność, rozmiar i jednostkę napędową. Na podstawie tych parametrów należy sprawdzić zgodność poszczególnych modeli z przeznaczeniem. Przed zakupem należy zwrócić uwagę na liczbę miejsc i wyposażenie kabiny. Wybierając konkretną markę, najlepiej zapoznać się z jej typowymi cechami. Przydatne okażą się również recenzje użytkowników danych autobusów. Niektóre serie lub roczniki vanów mają niższe ceny właśnie dlatego, że okazały się wadliwe.
Stan lakieru i nadwozia
Decydując się na leasing używanego minibusa, należy sprawdzić poszczególne modele pod kątem ich stanu wizualnego. Rdza i podejrzanie duża warstwa szpachli to jedne z sygnałów alarmowych. Stan lakieru można łatwo sprawdzić za pomocą miernika, który podaje grubość powłoki lakierniczej w mikronach. Jeśli wartości różnią się w różnych częściach samochodu, oznacza to, że dokonywano w nim poprawek. W przypadku starszych modeli modyfikacje są widoczne gołym okiem. Widoczna może być również korozja. Drobne wykwity nie powinny martwić, ale większy stopień korozji elementów nośnych lub innych części oznacza konieczność remontu i dyskwalifikuje pojazd już na starcie.
Wyposażenie
Stan techniczny i wizualny używanego autobusu są równie ważne, co komfort jazdy. Dlatego warto wybrać model z klimatyzacją. Ponadto trzeba sprawdzić sprawność nawiewów, klamek, czujników cofania i elektrycznych szyb. Należy również zwrócić uwagę na stan tapicerki.
Dokładne oględziny pojazdu w przypadku leasingu używanego autobusu pozwolą uchronić się przed kosztownymi naprawami. W rzeczywistości mogą zaoszczędzić pieniądze, wybierając furgonetkę w dobrym stanie i dostosowaną do specyfiki Twojej firmy. W przypadku leasingu używanych samochodów dostawczych należy zachować ostrożność. Amator zwykle nie będzie w stanie właściwie ocenić stanu technicznego pojazdu, dlatego warto skorzystać z oferty sprawdzonych sprzedawców, których firmy leasingowe rekomendują jako rzetelnych dostawców z dobrą historią współpracy.