Data:20 września 2024 16:16

Leasing a zawieszenie działalności gospodarczej

Umowa najmu może być kontynuowana, jeśli została podpisana przed zawieszeniem. Jak to działa w praktyce? Należy wziąć pod uwagę podatki i formalności.

Poinformowanie leasingodawcy

Dobrym pomysłem jest wcześniejsze poinformowanie leasingodawcy o swoich zamiarach, choć większość firm leasingowych nie utrudnia leasingobiorcy wypowiedzenia umowy. Wcześniejszy kontakt z leasingodawcą pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości i zapobiec problemom. Pamiętaj, że nawet jeśli działalność zostanie zawieszona, leasingobiorca nadal musi spłacać wszystkie zobowiązania leasingowe i raty.

Koszty podatkowe z tytułu leasingu w okresie zawieszenia, rozliczenie PIT

Odliczenia podatkowe przysługują za opłaty leasingowe poniesione w okresie zawieszenia. Można je rozliczyć po wznowieniu działalności. Jeśli przedsiębiorca składa PIT roczny w trakcie zawieszenia, a jego działalność jest nadal wstrzymana, może rozpoznać koszty obsługi leasingu.

Przykład:

Właściciel firmy leasinguje samochód. Zamierza wznowić działalność w połowie 2020 roku. W takim przypadku może uwzględnić koszty leasingu w PIT za 2019 r. i zapłacić niższy podatek. Jeśli powyższe koszty spowodują deficyt, podatnik może go rozliczać przez kolejne 5 lat (z zastrzeżeniem, że w żadnym roku nie może on przekroczyć 50% całkowitej straty). Przedsiębiorca będący leasingobiorcą może zaliczyć opłaty leasingowe poniesione od początku 2020 r. do połowy 2020 r. w pierwszym miesiącu po rozpoczęciu działalności w połowie 2020 r.

mężczyzna prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą

Zawieszenie VAT a działalność gospodarcza od rat leasingowych

VAT od rat leasingowych poniesionych w okresie zawieszenia można odliczyć w pierwszym okresie rozliczeniowym następującym po wznowieniu działalności gospodarczej. W przypadku samochodów osobowych wykorzystywanych zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych, maksymalna stawka VAT wynosi 50%.

Co się dzieje, gdy działalność gospodarcza jest zawieszona, a przedmiot działalności zostaje wykupiony?

W przypadku wykupu obowiązują podobne zasady, jak w przypadku odliczeń VAT i innych rozliczeń podatkowych. Po powrocie do działalności zostaną rozliczone wszelkie koszty i VAT związany z wykupem przedmiotu leasingu. Inaczej będzie w przypadku, gdy przedsiębiorca zdecyduje się na wykup prywatny. W tym przypadku ani koszty, ani VAT nie zostaną odliczone lub zaksięgowane na fakturze.

Umowa leasingu może być kontynuowana pomimo zawieszenia działalności gospodarczej. Wówczas należy pamiętać o kilku kwestiach podatkowych. Ważne jest również poinformowanie leasingodawcy o swoich zamiarach. Unikniesz wówczas wątpliwości i problemów formalnych.